Otázka

Společné jmění - vypořádání?


Položit otázku
Otázka

Dobrý den. Je možné vypořádat bezpodílové vlastnictví jinou než soudní cestou? Chci přepsat svůj majetek na manželku a děti. Pomůžete? Děkuji za odpověď.

Odpověď

Dobrý den, děkujeme za otázku.

Z položené otázky není zřejmé, zda ve Vašem případě došlo k zániku ť společné jmění manželů / dále jen "SJM / za trvání manželství nebo došlo k zániku SJM rozvodem. Proto v naší odpovědi budeme vycházet z alternativ a poukážeme na řešení.

I. PRÁVNÍ ÚPRAVA

1. / Základní právní právní je obsažena v ust. Občanského zákoníku / § 143 /:

"Společné jmění manželů je vše, co může být předmětem vlastnictví a co nabyl některý z manželů za trvání manželství, s výjimkou věcí získaných dědictvím nebo darem, jakož i věcí, které podle své povahy slouží osobní potřebě nebo výkonu povolání jen jednoho z manželů, a věcí vydaných v rámci předpisů o restituci majetku jednomu z manželů, který měl vydanou věc ve vlastnictví před uzavřením manželství nebo jemuž byla věc vydána jako právnímu nástupci původního vlastníka. "

Z judikatury:

Do společného jmění manželů patří až vyplacena a převzata mzda, nikoliv však nárok na mzdu. Do společného jmění manželů patří celá vyplacena mzda, nejen ta její část, která zůstala po uspokojení osobních potřeb toho manžela, o jehož mzdový nárok jde. (NS ČR, sp. Zn. CPJ 86/1971, R 42/1972)

II. ZÁNIK SJM ZA TRVÁNÍ MANŽELSTVÍ RESP. JEHO MODIFIKACE

K zániku SJM může dojít i za trvání manželství, resp. může dojít k jeho modifikaci ve smyslu ust. Obč. zákoníku následujícími způsoby: sepsání notářského zápisu, zrušení soudem z důvodu rozporu s dobrými mravy a zrušení SJM při podnikání.

1. / "Za trvání manželství se manželé mohou dohodou rozšířit nebo zúžit stanovený rozsah bezpodílového spoluvlastnictví. Obdobně se mohou dohodnout io správě společného majetku. Manželé se mohou dohodnout, že vyhradí vznik společného jmění ke dni zániku manželství. Dohody podle výše uvedeného vyžadují formu notářského zápisu a manželé se mohou vůči jiné osobě na tuto dohodu odvolat jen tehdy, jestliže je jí tato dohoda známa ". / Ust. § 143a / Obč. zákoníku /.

2. / "Ze závažných důvodů, zejm ä kdyby další trvání bezpodílového spoluvlastnictví odporovalo dobrým mravům, může soud na návrh některého z manželů toto spoluvlastnictví zrušit i za trvání manželství." / § 148 Obč. zák. /

Příkladem může být nezodpovědné nakládání s majetkem patřícím do SJM jedním z manželů / alkoholismus, gamblerství, braní půjček bez vědomí druhého manžela, které navíc slouží pouze tomuto manželovi apod./ Dobré mravy Obč. zákoník nedefinuje, i když tento pojem je použit v několika svých ustanoveních.

Z judikatury:

Dobré mravy jsou měřítkem hodnocení konkrétních situací, odpovídajících všeobecně uznávaným pravidlům slušnosti s obecnými morálními zásadami společnosti. / NS SR č.k. 4 Obdo 29/2007 z 23.08.2008 /

Dobrými mravy jsou pravidla chování, která jsou v převážné míře ve společnosti uznávané a tvoří základ fundamentálního hodnotového řádu. / ÚS SR č. k. IV. ÚS 55 / 2011-19 z 24.2.2011 /

3. / "Soud na návrh zruší společné jmění manželů v době trvání manželství iv případě, že jeden z manželů získal oprávnění k podnikatelské činnosti. Návrh může podat ten z manželů, který nezískal oprávnění k podnikatelské činnosti. Pokud toto oprávnění mají oba manželé, může návrh podat kterýkoliv z nich. " / § 148a / Obč. zák. /

Ve všech případech zániku SJM za trvání manželství může se toto obnovit jen rozhodnutím soudu vydaným na návrh jednoho z manželů.

III. ZÁNIK SJM ROZVOD

V případě rozvodu zanikne SJM právní mocí rozsudku o rozvodu manželství. Zde nastávají v podstatě tři možnosti vypořádání SJM a to dohodou, cestou soudu a uplynutím času.

1 / "Pokud dojde k vypořádání dohodou, jsou manželé povinni vydat si na požádání písemné potvrzení o tom, jak se vypořádali. Pokud se dohody mezi manžely podle ustanovení § 143 a § 149 týkají nemovitostí, musí mít písemnou formu a nabývají účinnosti vkladem do katastru . "/ §149 a násl. Obč. zák. /.

V případě dohody platí, že bývalý manželé se mohou dohodnout na vypořádání podle svého uvážení, neplatí zde, že podíly vyporiadavajúcich se manželů musí být v jedné polovině k celku, je to věc dohody bývalých manželů. Netřeba zapomínat i na případné dluhy bývalých manželů, různé investice, které byly provedeny z majetku patřícího do SJM na výlučný majetek jednoho z manželů.

Z judikatury:

Dohoda o vypořádání SJM, jejímž předmětem není celý majetek spadající do SJM a ani dohoda o vypořádání SJM, kterou případně jeden z účastníků získá podstatně menší podíl, není neplatná pro rozpor s § 150 OZ. / NS SR sp. zn. 4 Cdo 147/2011 /

 

2. / li se vypořádání neprovede dohodou bývalých manželů, provede je na návrh některého z manželů soud. Při vypořádání ve smyslu ust. 150 Obč. zákoníku "se vychází z toho, že podíly obou manželů jsou stejné. Každý z manželů je oprávněn požadovat, aby mu bylo uhrazeno, co ze svého vynaložil na společný majetek, a je povinen nahradit, co se ze společného majetku bylo vynaloženo na jeho ostatní majetek. dále se přihlédne především k potřebám nezletilých dětí, k tomu, jak se každý z manželů staral o rodinu, a na to, jak se zasloužil o nabytí a udržení společných věcí. Při určení míry přičinění je třeba vzít též zřetel k péči o děti a na zakázky společné domácnosti. "

Do pravomocného ukončení řízení před soudem mohou manželé uzáv dohodu o vypořádání SJM, případně soudní řízení je možné ukončit i smírem.

Z judikatury:

1. / Znění § 150 občanského zákoníku nevylučuje, aby soud vyjádřil rozdílnost podílů manželů při vypořádání společné věci přihlédnutím na to, jak se každý z manželů zasloužil o nabytí i udržení společné věci, a to tak, že věc přikáže do vlastnictví tomu z manželů, který se o nabytí a udržení společné věci zasloužil výlučně, resp. v převážné míře, aniž by mu uložil povinnost, aby druhému manželovi, který se o jeho nabytí a udržení nezasloužil, na vyrovnání podílu zaplatil určitou finanční částku. Zákon výslovně neupravuje způsob nerovného vypořádání a nepoměr může být tak vyjádřena nejen procentem, či zlomkem, ale také přikázáním věci jednomu z manželů, aniž byl zavázán finančně se s druhým manželem, pokud jde o tuto věc, vypořádat. / Nález I.ÚS 537/2012 /

3. / Třetí způsob vypořádání SJM po rozvodu je vypořádání, kdy bývalý manželé neučiní žádné úkony, k vypořádání dojde uplynutím času / tj nevyvratitelná právní domněnka / následovně / ust. § 149 /:

"Pokud do tří let od zániku společného jmění manželů nedošlo k jeho vypořádání dohodou nebo jestliže společné jmění manželů nebylo na návrh podaný do tří let od jeho zániku vypořádáno rozhodnutím soudu, platí, pokud jde o movité věci, že se manželé vypořádali podle stavu, v jakém každý z nich věci z bezpodílového spoluvlastnictví pro potřebu svou, své rodiny a domácnosti výlučně jako vlastník užívá. o ostatních movitých věcech ao nemovitých věcech platí, že jsou v podílovém spoluvlastnictví a že podíly obou spoluvlastníků jsou stejné. Totéž platí přiměřeně o ostatních majetkových právech, které jsou pro manžele společná. "/ ust. § 149 Obč. zák. /

IV. ŘEŠENÍ

V otázce píšete, že chcete vypořádat SJM ne cestou soudu, chybí však údaj o nabytí právní moci rozsudku o rozvodu manželství.

Pokud rozvedený nejste a ani nedošlo k zániku SJM některým z výše uvedených způsobů / viz bod II./ s majetkem v SJM můžete disponovat společně s manželkou na základě vzájemné dohody a to ať formou darování nebo sepsání kupní smlouvy, kde obdarovanými budou děti, případně vámi určené osoby. Darovat manželce za trvání manželství majetek, který je předmětem SJM nemůžete, protože i ona je jeho držitelem.

S Vašim výlučným majetkem, kterého jste jediným vlastníkem a tedy nepatří do SJM, můžete disponovat podle svého uvažuje nia a darovat jako manželce, tak i dětem, případně jiným osobám.

 

Při odbytu nemovitostmi ať už v SJM nebo ve výlučném vlastnictví doporučujeme nemovitosti ohodnotit na základě znaleckého posudku, což je dobré jak z hlediska daně z příjmu pro případ budoucího disponování s nimi, tak i pro případ dědění v budoucnosti. Netřeba zapomenout ani na související otázky jako je např. daň z nemovitostí, zřízení věcného břemene spočívající v právu doživotního bydlení a užívání celé nemovitosti.

V případě pokud došlo k zániku SJM rozvodem, postup vypořádání SJM dohodou je uveden v bodě III. 1. / této odpovědi. Doporučujeme nezapomenout na všechna aktiva, pasiva - dluhy, na případné zřízení věcného břemene, vypořádat i použití majetku z SJM na výlučný majetek jednoho z manželů, případně vnesení majetku z výlučného vlastnictví jednoho z manželů do SJM, vnesení majetku z SJM do podnikání.

Pro případ, že by k dohodě nedošlo, v soudním řízení soud zajistí soudního znalce na ohodnocení majetku.

Zde platí, že "Při oceňování (movitých a nemovitých) věcí patřících do vyporiadavaného SJM se vychází ze stavu věci ke dni zániku SJM, avšak z ceny v době, kdy dochází k vypořádání (viz R 42/1972).

V každém případě dohoda mezi bývalými manželi o vypořádání SJM je lepší, ušetří se čas, soudní poplatky a náklady spojené se soudním řízením, včetně nákladů právního zastupování. Ve všech případech disponování s nehnuteľnoťami advokát současně zajistí i zápis příslušných změn v katastru nemovitostí.

 Při odbytu nemovitostmi ať už v rámci SJM, v rámci vypořádání SJM nebo ve výlučném vlastnictví doporučujeme nemovitosti ohodnotit na základě znaleckého posudku, což je dobré jak z hlediska daně z příjmu pro případ budoucího disponování s nimi, tak i pro případ dědění v budoucnosti. Netřeba zapomenout ani na související otázky jako je např. daň z nemovitostí, zřízení věcného břemene spočívající v právu doživotního bydlení a užívání celé nemovitosti.

V. ZÁVĚR

            Neznáme Vaši osobní situaci / např. rozsah SJM, podnikání manželů nebo jednoho z nich, dluhy, a pod, ale je třeba resp. vhodné uvést, že pokud by jeden z bývalých manželů úmyslně vzdal majetku a došlo by k zkráceni jeho věřitele, platí i ust. § 42a / a násl. Obč. zákoníku:

"Věřitel se může domáhat, aby soud určil, že dlužníkovy právní úkony podle odstavců 2 až 5, pokud zkracují uspokojení jeho vymahatelné pohledávky, jsou vůči němu právně neúčinné. Odporovat lze také právnímu úkonu, kterým byl věřitel dlužníka zkráceni a ke kterému došlo v posledních třech letech mezi dlužníkem / kromě jiných / i mezi džníkom a osobou jemu blízkou ( § 116 a 117 ). osobou blízkou je příbuzný v řadě přímé, sourozenec a manžel; jiné osoby v poměru rodinném nebo obdobném se pokládají za osoby sobě navzájem blízké, jestliže by újmu, kterou utrpěla jedna z nich, druhá důvodně pociťovala jako újmu vlastní. "

Jedná se o tzv. odporovatelnosti právních úkonů.

V každém případě doporučujeme při vypořádání SJM minimálně konzultaci s advokátem, který Vás upozorní na možné úskalí vypořádání, a při řešení věci dohodou mezi bývalými manželi věc bude řešena tak, aby nedošlo k opomenutí některých okolností souvisejících s vypořádáním SJM. Advokát Vám může pomoci zajistit celé vypořádání SJM, ať už dohodou nebo zastupováním u soudu jednoho z manželů.

V případě, že součástí vypořádání by byly smlouvy o převodu nemovitosti a tyto by byly sepisovala advokátem máte právní jistotu, že smlouva neodporuje zákonu, neobchází zákon, nepříčí se dobrým mravům, a posouzení, zda uzavřením smlouvy nedojde ke skutečnosti zakládající vznik škody / jedná se o tzv. autorizaci smlouvy advokátem ve smyslu ust. § 1a / zákona o advokacii /.

Neméně důležité je i to, že advokát je pojištěn pro případ vzniku škody v souvislosti s autorizací smlouvy o převodu nemovitosti a účastníkům smlouvy musí sdělit výši pojistného krytí i pojišťovnu, v níž je pojištěn. Autorizace smlouvy advokátem zaručuje, že nepřijdete o své peníze.

Kancelář JUDr. Ficek - FICEKOVÁ je pojištěna do částky 1,5 milionu eur.

Odpověď je podle slovenského práva. Pokud máte zájem o opdověď podle práva českého, napište mi na advokat@akficek.cz.
Odpovídá
JUDr. Milan Ficek

advokát

Google hodnocení

4.9


zobrazit 90 recenzí
Facebook hodnocení

4.9


zobrazit 362 recenzí
Podotázka

Dobrý den, Mám takový problém. S manželem jsme spolu nabyli byt letos v lednu, který jsme vyplatily v hotovosti. Něco jsme mele našetřeno my a zbyly částku do celkové částky jsme si půjčili od jeho otce. Před půjčení dané částky se udělala smlouva mezi mnou, mým manželem, mým Tchai a tchyní, ve které bylo uvedeno v jakých splátkách budeme daný byt splácet a že při neposlaní dohodnutých splátek 3 měsíce po sobě je pujcka splatná v plné výši ihned. Rovněž je tam uvedeno že nemůžeme tento byt prodat kym nesplatil celu dlužno částka. Problem je nyní v tom, že já jsem od manžela Oděsy a planujem dat o rozvod. Jedině co ma brzdí v tomto směru je ten byt a smlouva mezi jeho rodiči. Vím, že POkud bych dala o rozvod, po rozvodu by ten byt jel do společného jmeno, nakolik já Rovněž figuruje na listu vlastnictví, kde je to v poměru 1/1. Potřebovala bych poradit, co můžu v tomto směru dělat. Jako mozem postupovat, abych neudělala nějaký chybný krok. Já jsem o rozvod ještě nepožádala, protože nevím co a jak dál. S manželem se asi těžko dohodnou na nějakém rozumět řeąení, protože on mi robi dost problémy. Takze budu ráda, POkud mi poradite, nebe mě nasměroval na nějakou cestu. Děkuji pěkně za pomoc.

25.11.2021
Odpověď

Dobrý den,

Pokud jde o společné jmeno a půjčka od rodičů Vašeho manžela, tato půjčka Vás brzdí mnohem měně, než si myslíte.

V první řadě, rodiče Vašeho manžela Vás nemohl omezit v nakládání s nemovitostí. Ustanovení o tom, že byt nebudete moci prodat, Dokud nesplatíte celou půjčky je neplatné. Píšete, že byt po rozvodu přejde do bezpodílového spoluvlastnictví, tak to však není. Byt už je ve společné spoluvlastnictví a okamžikem rozvodu Vám počíná 3 letá lhůta na vypořádání bezpodílového spoluvlastnictví. Půjčka od rodičů má zcela stejný charakter, jako kdyby jste si brali půjčky od kohokoli jiného. Jde o společnou půjčky a bude se v řízení o vypořádání bezpodílového spoluvlastnictví resi jako každý jiný dluh.

Nemáte se tedy čeho obávat. Po rozvodu napište manželovi výzvu k vypořádání, určitě svou představu, jak si vypořádání představoval a POkud se nebude chtít dohodnout podáte návrh na soud. Musíte Mít předem uvážené, jaké kroky hodláte podniknout a jak daleko chcete zajit. Před podáním návrhu doporučuji alespoň krátkou konzultaci u advokáta zabývajícího se vypořádání společného jmeno manželů ve Vašem okolí. Případně nám zavolejte, Podíváme se na Váš případ.

Odpověď je podle slovenského práva. Pokud máte zájem o opdověď podle práva českého, napište mi na advokat@akficek.cz.
Podotázka

Dobrý den, je možné se odvolat pouze proti části rozhodnutí soudu, konkrétně vůči výroku o vypořádání? Děkuji.

14.11.2023
Odpověď

Dobrý den,

k Vašemu problému existuje judikát, který hovoří o tom, že POkud je podání odvolání jen proti vypořádání automaticky se tímto odvoláním napadá i zrušení, protože zrušení a vypořádání spoluvlastnictví představuje jedno řízení.

Příklady zmíněných výrok soudu:

Z IV, str. 748

"Odvolání, i když bylo výslovně podána jen proti výroku o vypořádání, je napaden i výrok o zrušení podílového spoluvlastnictví."

Odpověď je podle slovenského práva. Pokud máte zájem o opdověď podle práva českého, napište mi na advokat@akficek.cz.
Podotázka

Jsme 2 sestry av dědickém řízení v r. 2013 jsme zdědili rodičovský dům v 1/2. Chci od sestry odkoupit podíl, ale za svůj podíl žádá ode mně vysokou částku vyšší než byl znalecký posudek, nebe ví, že k domu mám citový vztah a nechci ho prodat. Vyhrožuje mi soudem, že ho prohra a budou platit ještě i soudní náklady. Prosím Vás o radu co mohu udělovány a nepřijal o rod. dům? Děkuji.

09.05.2023
Odpověď

Dobrý den,


Pokud jde o vypořádání rodičovského domu, který jste získali do podílového spoluvlastnictví, soud rozhoduje o ceně na základě znaleckého posudku. Soud nezná tzv. cenu oblibě, tj jakou cenu pro Vás má Nemovitost. To není pro soud vůbec podstatné. Soud by při vypořádání rodičovského domu postupoval tak, že by Nejprve zjistit, zda je dělitelná, POkud ne, tak by se zeptat, který z účastníků chce dům do Svého vlastnictví. POKUD byste Vy projevili zájem a druhý spluvlastník ně, pak by soud (POkud se nedohodnete na ceně nemovitosti) nechal vypracovat znalecký posudek a rozhodl by, jakou částku máte vyplatit druhého spoluvlastníka.


POKUD by to byla Částka, kterou jste spoluvlastníku nabízeli Vy, pak by protistrana musela uhradit náklady soudního řízení.


Pokud máte zájem, pomůžeme Vám s majetkovým vypořádání rodinného domu. Náklady zastupoania budeme požadovat od protistrany k náhradě.

Odpověď je podle slovenského práva. Pokud máte zájem o opdověď podle práva českého, napište mi na advokat@akficek.cz.
Podotázka

Dobrý den, obracím se na Vás s prosbou o pomoc Ohlédneme majetkového vypořádání po rozvodu. Můj přítel je rozvedený 9 let, s bývalou manželkou po rozvodu neřešily vypořádání majetku. Mají spolu postavený RD, ale přítel na LV nefiguruje. Figuruje pouze na úvěru. Bývalá manželka RD obývá, úvěr radních splácet, ale Neum ji nijak donutit, aby si úvěr převzala na sobě. V bance se bez majetkového vypořádání nepohneme, jedině, že by přišla dobrovolně. Ale to nehrozí. Jí to takto vyhovuje. Žádný jiný společný majetek nabytý po svatbě neměli. Pozemek, na kterém stojí dům si koupila bývalá manželka ještě před svatbou. Naše otázka zní: Je možné napsat na soud Žádost resp. žalobu o majetkové vypořádání ve prospěch bývalé manželky? Tedy, že přítel se vzdává Svého podílu RD, ale i závazku toho úvěru. Je něco takového možné? Vyhovují by soud Takové Žádosti? Předem Vám moc děkuji za odpověď. S pozdravem

23.06.2022
Odpověď

Dobrý den. Pokud jde o vypořádání SJM po 9 letech, tak platí následující: nakolik je Váš přítel rozvedený už 9 let, při vypořádání jeho bezpodílového spoluvlastnictví s bývalou manželkou se uplatnila zákonná nevyvratitelné domněnka upravena v ustanovení § 149 odst. 4 občanského zákoníku. Podle tohoto ustanovení "POKUD do tří let od zániku společného jmeno manželů nedošlo k jeho vypořádání dohodou nebo jestliže společné jmění manželů nebylo na návrh podaný do tří let od jeho zániku vypořádání rozhodnutím soudu, platí, Pokud jde o movitých věci, že se manželé vypořádali podle stavu, v jakém každý z nich věci z bezpodílového spoluvlastnictví pro potřebu svou, své rodiny a domácnosti výlučně jako vlastník užívá. o ostatních movité věcech ao nemovitých věcech platí, že jsou v podílovém spoluvlastnictví a že podíl obou spoluvlastníků jsou Stejné. totéž platí přiměřeně o ostatních majetkových právech, které jsou pro manžele společná. "Vzhledem k uplatnění uvedeného ustanovení se už Váš manžel Nemůže obrátit na soud se žalobou o vypořádání společného jmeno manželů. Vzhledem k uvedené Vám doporučuji, abyste vzniklou situaci pokusili vyřešit primárně dohodou.

Váš pripateľ to Může resi formou žaloby na zrušení a vypořádání podílového spoluvlastnictví. Soudní poplatky jsou však doposud mnohem vyšší. Navíc je třeba si uvědomit, že i kdyby soud rozhodl o tom, že úvěr bude musela splácet jen ona, toto rozhodnutí není závazné pro ně (jako bývalých manželů) a to proto, že banka není účastníkem takova řízení a je třetím subjetku.

Odpověď je podle slovenského práva. Pokud máte zájem o opdověď podle práva českého, napište mi na advokat@akficek.cz.

Trápi vás "Společné jmění - vypořádání?" a chcete pomoci?

Podotázka

Dobry den. Asi před osmi lety jsem si koupil byt. Půjčky jsem sebral v pss. Před rokem jsem se oženil a dal profinancovat uver do primabanky. A na TÉTO smlouvy je zapsání moje zena jako spoluvlastník ci rucitel. Chtěl jsem se zeptat l, ake by bylo majetkové vypořádání ohledem bytu, když jsem ho nabyl ještě před manželstvím. Dakujem za odpoved

30.07.2022
Odpověď

Dobrý den. Nakolik jste byt nabyli před uzavřením manželství, tento patří do Vašeho výlučného vlastnictví, a proto nebude předmětem případného vypořádání BSM. Na druhé straně je však třeba upozornit na kogentních ustanovení § 150 občanského zákoníku, podle kterého je při vypořádání BSM každý z manželů povinen nahradit to, co se ze společného majetku manželů vynaložených na výlučný majetek jednoho z manželů. S ohledem na uvedenou zásadu a Vámi popsaný skutkový stav mám za to, že v rámci vypořádání Vašeho BSM by Vaše manželka mohla požadovat vypořádání splátek úvěru na Váš byt, které byly realizovaných Během trvání manželství ze společných prostředků patřících do BSM.

Odpověď je podle slovenského práva. Pokud máte zájem o opdověď podle práva českého, napište mi na advokat@akficek.cz.
Podotázka

Dobrý den, chtěla bych se zeptat: Jdu se rozvěsit, už dva roky nežije s manželem, on žije u své přítelkyně, já mám takové přítele. Spolu jsme nabyli Během manželství byt, jak je to s rozdělením majetku. Vím, že se musíme do tří let majetkově vyrovnat, a co když se na ničem nedohodneme. Může byt Zůstat mně, když ho užívám a manžel v něm už dva roky nebývá, nebe musím manžela po třech letech vyplatit (polovinou hodnoty)? Děkuji.

04.08.2022
Odpověď

Dobrý den. POKUD se s manželem do tří let od zániku Vašeho společného jmeno manželů (dále jen "BSM") nedohodnete na jeho vypořádání nebe POkud v tezi lhůta nepodáte k soudu návrh na vypořádání Vašeho BSM, uplatní se zákonná nevyvratitelné domněnka uvedená v ustanovení § 149 odst . 4 občanského zákoníku. Ve smyslu TÉTO domněnky se Vaše BSM k bytu vypořádat tak, že se stanete oba podílového spoluvlastníků se stejným podílem na bytě. Jinak Recent, na byt se přestanou vztahovat režim společného jmeno manželů a začne podléhá režim podílového spoluvlastnictví. To, že byt užíváte a takové budete užívat výlučně Vy neznamená, že se po třech letech od zániku BSM stane Vašim výlučným vlastnictvím. Pokud jde o podílového spoluvlastnictví, toto lze zrušit a vypořádat dohodou nebe rozhodnutím soudu.


Manžela budete musela vyplatit, POkud si budete chtít byt nechat.

Odpověď je podle slovenského práva. Pokud máte zájem o opdověď podle práva českého, napište mi na advokat@akficek.cz.
Podotázka

Dobrý den, potřebovala bych poradit jak mam postupovat, abych nic nezanedbala. Jsem spoluvlastnických domu se svým strýcem (půl na půl, včetně pozemku pod domem), který žije už asi 20let mimo slovenska, nejeví zájem o majetek, o vztahy, o nic. Nekomunikuje s námi v této věci. Při dědické řízení byla hodnota domu stanovena realitních kanceláří na 21 000 €, včetně pozemku. Já tento dům momentalne pouzivam jako chatu, sem tam nějaké úpravy a udrzba. Pojistili jsme střechu, nakolik je v chatrné stavu. Příští rok tam planujem udelat rekonstrukci spodního patra za 15 000 eur. Potřebuji se poradit, jak mam postupovat. Mam strýc nějaký právní úkon vyzvat na majetkové vypořádání? POKUD mi bude chtít prodat dům po rekonstrukci, bude se tam započítávat hodnota domu před rekonstrukcí nebo po rekonstrukci? Dakujem za jakoukoliv radu, v případě potřeby jsem ochotna za advokátní služby i zaplatit, POkud je tam reálná šance na pozitivním postup pro mna :) Dakujem.

21.08.2022
Odpověď

Dobrý den, driv než investujete do rekonstrukce společné nemovitosti, doporučuji Vám vypořádat podílového spoluvlastnictví s Vašim strýcem. Pokud není možná dohoda, vzhledem k tomu, že nereaguje na žádné výzvy či nabídky, máte možnost zahájit soudní vypořádání žalobním návrhem. V rámci žaloby navrhnete, aby Vám soud příkaz nemovitosti do Vašeho výlučného vlastnictví, přičemž vyplatíte Vašemu strýce přiměřenou finanční náhradu za jeho spoluvlastnických podílů. Ve váš prospěch svědčí dlouholetou péče a nezájem druhého spoluvlastníka o společný majetek, Což je i předpokladem účelného využití nemovitostí z Vaší strany. Při rovnodielnych spoluvlastníků třeba mít na paměti znění § 139 občanského zákoníku, podle kterého o hospodaření se společnou věcí rozhodují spoluvlastníci většinou počítanou podle velikosti podílů. Při rovnosti hlasů, nebe POkud se vetsinou nebe dohoda nedosáhne, rozhodne na návrh kteréhokoliv spoluvlastníka soud. V důsledku uvedeného, bez souhlasu Vašeho strýce s plánovanou podstatnou rekonstrukcí, riskujete, že bude proti Vám podána žaloba o ochranu před zásahem do jeho spoluvlastnických práv. Advokátní kancelář Vám v případě zájmu poskytne zcela zastoupení a po dohodě s Vámi zvolí optimální možnost řešení spoluvlastnických vztahů.

Odpověď je podle slovenského práva. Pokud máte zájem o opdověď podle práva českého, napište mi na advokat@akficek.cz.
Podotázka

Chtěl jsem se zeptat, jak resi problém společného vlastnictví s bývalou, když mě nechce vyplatit a jak ji donutit vyplatit mě.

27.08.2022
Odpověď

Dobrý den, problém společného jmeno s bývalou manželkou se dá řešit Nejdříve mimosoudně a POkud se nebude chtít dohodnout, tak potom soudní cestou. Důležité je však věděla, zda máte na něco nárok. POKUD nám napíšete podrobné informace o tom, co jste získali Během manželství az čeho byste měli být vyplacen, mohu Vám odpovědět zcela Prešov (odpověď je zdarma), na co máte nárok a jak byste mele postupovat. Napište mail na advokat@ficek.sk.

Odpověď je podle slovenského práva. Pokud máte zájem o opdověď podle práva českého, napište mi na advokat@akficek.cz.

Trápi vás "Společné jmění - vypořádání?" a chcete pomoci?

Podotázka

Dobrý den, loni v červenci mě rozvedli, soud určil výši výživného, nezletilé syna do výchovy matky, přes dva roky bydlím v podnájmu, chtěl bych se informovat, jak to je s SJM, s bývalou manželkou se nedá dohodnout, pokoušel jsem se o to víc krát, zda je třeba o to požaduje, jaké tiskopis kdyz tomu potřebuji (vzor) a kde se to podává. Za včasnou odpověď předem děkuji. S pozdravem

26.08.2022
Odpověď

Dobrý den, vzor k bezpodílového spoluvlatníctvu neexistuje. Postupovat byste mele následovně:

1 / Nejdříve vyzvat manželku písemně k tomu, aby se s vámi vypořádala. Uvést ve výzvě, co chcete vypořádat a jak si vypořádání představujete

2 / počkat na reakci manželky.

3 / li reakce manželky nepřijde, pak doporučuji minimálně si domluvit Schůzky s advokátem, který se zabydlel společného jmeno a požadují o radu, zda Vaše nároky jsou oprávněné a zda máte šanci v řízení uspěla a takové o odhad, kolik bude řízení o vypořádání společného jmeno trvat.

4 / až poto se obraťte na soud. Žaloba o vypořádání SJM je komplikovanější než jiná žaloba a proto vyžaduje i určité znalosti.

V řízení je možné se dat Zastoupil i advokátem, případně si nechat Zkontrolovat (nebo vypracovat) žalobu advokátem. My často postupujeme tak, že náhradu nákladů řízení požadujeme, aby uhradila protistrana, klienta tak nakonec zastupování nebude nic stát. Tento postup závisí na tom, co v řízení požadujete a zda jsou Vaše nároky i obhajitelné.

Odpověď je podle slovenského práva. Pokud máte zájem o opdověď podle práva českého, napište mi na advokat@akficek.cz.
Podotázka

Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jestli bych se mohl objednat na osobní setkání ve věci vyrovnání majetku po rozvodu (jedná se o dvoupokojový byt v novostavbě, rozvod jsem Měl před rokem). Děkuji. S pozdravem.

24.09.2022
Odpověď

Dobrý den, ano, konzultace v oblasti společného jmeno poskytujeme. Osobní konzultace jsou zpoplatněna. Připravte si všechny podklady, které máte v souvislosti s SJM, takové si Můžete připravit otázky (abychom probrali na konzultaci všechno, co budete chtít). Napište nám mail na mailovou adresu uvedenou na naší stránce ficek.sk.

Odpověď je podle slovenského práva. Pokud máte zájem o opdověď podle práva českého, napište mi na advokat@akficek.cz.
Podotázka

Dobrý den, chci se Vás zeptat, jak se ohodnocuje majetek po rozvodu? Koupili jsme auto Během manželství ai cele zařízení do nájemního bytu. Po rozvodu exmanžel bývá v bytě a ja mam auto. Exmanžel čeká, že mu za auto vyplatím částky, která není reálná k momentální hodnota vozidla, proto mě Zajímá, aka hodnota je Rozhodující, zda Kupní nebe momentální a takové zařízení v bytě. Protože podle mého exmanžela se auto bere podle kupní ceny ale byt podle momentálních. Je někde v zákoně uveden jako ohodnocuje majetek po rozvodu sud? Děkuji

30.10.2022
Odpověď

Dobrý den, při vypořádání společného jmeno manželů (SJM) platí zásada, podle níži je Rozhodující stav věci patřící do společného majetku ke dni zániku SJM (ve Vašem případě ke dni Právní moci rozsudku o rozvodu manželství). Stav věci se hodnotí Především s ohledem na její věk a míru opotřebení. Tento technický stav věci je Rozhodující pro její ocenění. Cena těchto věci se určuje podle cen platných v době, kdy se PROVÁDÍ vypořádání. Tedy hodnota vozidla i hodnota věcí tvořících zařízení bytu, bude určována podle cen platných v době vypořádání. POKUD se na ceně s bývalým manželem nedokážete dohodnout, hodnota bude určena znaleckým dokazování.

Odpověď je podle slovenského práva. Pokud máte zájem o opdověď podle práva českého, napište mi na advokat@akficek.cz.
Podotázka

Mohu si Během manželství koupit byt tak, aby byl vyhradil pouze v mém vlastnictví a nebyl předmětem společného jmeno?

11.12.2022
Odpověď

Dobrý den. POKUD li Během trvání manželství koupit byt tak, aby byl výlučným majetkem pouze jednoho z manželů, Můžete si formou notářského zápisu zúžit stanovený rozsah společného jmeno podle ustanovení § 143a občanského zákoníku. Další možností by bylo to, že byt budete financovat pouze z Vašich výlučných prostředků (např. Získaných darem nebo děděním).

Odpověď je podle slovenského práva. Pokud máte zájem o opdověď podle práva českého, napište mi na advokat@akficek.cz.

Trápi vás "Společné jmění - vypořádání?" a chcete pomoci?

Podotázka

Dobrý den, já jako žalobkyně jsem podala žalobu na vypořádání SJM na soud zpožděné. Poradte prosím jak mám postupovat dál když dohoda s bývalým manželem není možná. Jedná se pouze o movitý majetek. Děkuji.

Odpověď

Dobrý den, POkud jste podali návrh na vypořádání SJM zpožděné (tj po 3 letech od rozvodu), tak řízení o vypořádání SJM bude zastaven. Při movité věcech platí, že patří tomu z manželů, který je po rozvodu užíval.

Odpověď je podle slovenského práva. Pokud máte zájem o opdověď podle práva českého, napište mi na advokat@akficek.cz.
Podotázka

Prosim vas, pomozte mi. Bydlím u manžela v domě, který dostal darem. Vzali jsme si spotřeb.úvěr na přístavbu, který byl na mé jméno, jelikož tehdy to z jeho příjmu nevycházeli a pristavoli místnosti na jeho domě. Rozvedli jsme 25.02.2016, v březnu okolo poloviny měsíce čekáme na papíry a ověření právních moci. Otazka sní, když odejdeme právně moci, kdo mě nadále splácet úvěr, který je sice na mé jméno, ale využívat jej nebudou a mame sepsané i dohodu o vypořádání, ale ještě ne ověřeného a vypořádání jsme dohodli k 29.02.2016 zatím podáním ruky. Cize si myslím, že by to Měl platit v plné výši on a delat vse proto, aby ho vyplatil cely a já tak Měla ciste jméno, abych si mohla zařídí spolu s dcerou nový život. Nevím co robit. POKUD mi odpoví, velmi byste mi pomohli, dakujem vam.

Odpověď

Dobrý den. V první řadě je třeba si uvědomit, že při rozvodu je DŮLEŽITÉ to, kdy nabude rozsudek o rozvodu Právní moci. Až tímto dnem zaniká manželství a takové společné jmeno manželů (dále jen "SJM"). Proto Jakékoliv dohody o vypořádání SJM je třeba realizovat až právně moci rozsudku o rozvodu, případně je možnost dohodnout si tzv. odkládací podmínky účinnosti smlouvy. Za daných okolností bude pro Vás asi jednodušeji počkat na právního moci rozsudku. Následně byste mele oslovit poskytující úvěr banku Ohlédneme možností převodu úvěru na Vašeho bývalého manžela as ohledem na informace od banky uzavřít smlouvu o vypořádání SJM. POKUD jste totiž na úvěrových Smlouvy Vy, mám za to, že banka bude úvěr vymáhat od Vás (jako od úvěrových dlužníků).

Odpověď je podle slovenského práva. Pokud máte zájem o opdověď podle práva českého, napište mi na advokat@akficek.cz.
Podotázka

Dobrý den, s manželem jsem se rozvede v roce 2014 z důvodu jeho psychického týrání, Což mám doložena i doklady od psychologa, soudního znalce, i když ne prima, ale je tam uvedeno, že jeho chování špatně ovlivňuje děti-dvojčata. Mně zjistili tetani, která se po rozvodu od roku 2014, opakovaně v intervalech opakuje. První příznaky strputia celého těla byly v době po rozvodu, když zůstal bydlet mnou v bytě a neustále se mi vyhrožuje, Což je podložena i policejního zprávami. Nakonec jsem podala předběžné opatření na vystěhování exmanžela z bytu spolu s doklady od mého psychologa ale i dětského psychologa, psychologa z kuratelou, soudního znalce, z policie, v čem mi soud vyhověl a ex musel vystěhovat. Moje otázka zní: Pokud mám trvalé následky z důvodu psych. týrání exmanžela nakolik se mi tetanické záchvaty opakuj, o čem mám i zdravotní podklady, je možné u soudu zadat při vypořádání SJM o to, že ex mi zpusobu trvalé psychické následky, nakolik se tetanie opakuje, a tým mu nevznikne nárok na finanční vypořádání z SJM ? Děkuji za odpověď.

Odpověď

Dobrý den, násilné chování jednoho z manželů dle mého názoru Může Mít vliv na výsku vypořádacího podílu ze společného majetku při jeho vypořádání. V důsledku páchání fyzického násilí, lze takovou osobu vyloučit ze společného užívání věci, ve Vašem případě bytu, nikoli však zbavit takovou osobu vlastnického práva. Argument fyzického násilí lze použít v řízení o vypořádání společného majetku jako okolnost odůvodňující přikázání věci do výlučného vlastnictví Poškození manžela, avšak vždy s povinností Vyplacení odpovídajícího finančního vyrovnání. Na výšku finančního vyrovnání však ovlivňují Několik okolnosti, které přetrvávaly v manželství. Přihlíží se především na potřeby nezletilé dětí, na to, jak se každý z manželů staral o rodinu, a na to, jak se zasloužil o nabytí a udržení společného věcí. Při určení Míry přičinění je třeba Vzít též zřetel k péči o děti a na zakázky společné domácnosti. Není proto vyloučení, aby fyzické násilí ovlivňovaly uvedené faktory tak, že v konečné důsledku snižuje podíl Vašeho bývalého manžela na majetku Patricio do společného jmeno manželů.

Odpověď je podle slovenského práva. Pokud máte zájem o opdověď podle práva českého, napište mi na advokat@akficek.cz.
Podotázka

Dobrý den. Chtěl bych se informovat Ohlédneme mého problému. Bývalá manželka podala návrh na vypořádání bezpodílového vlastnictví - a to 1 klidového bytu a to takovým způsobem, aby celý byt soud přidělil jí, protože ona má důkazy, že se koupil za její Peníze. Já mám důkazy, zda se koupil Stejně za moje, ale nevím, jestli ona ty papíry náhodou nevzala a zda to budou moci u soudu dokázat. Ale podle mě jsou v manželství Peníze společné, tedy její Nemůže soud přidělit byt, ačkoli by koupil za její Peníze. Jde o to, že ona ten návrh podala 26.02.2016 a právní moci rozsudku o rozvodu je 13.03.2013. Tedy nevím, jestli se nyní jedná o podílového nebe bezpodílové vlastnictví. Nakolik dnem návrhu neprošly 3 roky, ale dnešním aktuálním dnem ano. Chci se zeptat, jestli já mohu nyní přepsat svoji polovinu bytu na mou současného manželku, POkud bývalá podala návrh na vypořádání bezpodílového vlastnictví. Děkuji pěkně za odpověď. S pozdravem Alexander

Odpověď

Dobrý den,

zákonná fikce vypořádání po 3 letech nenastala, nebyla v této lhůtě byl podán návrh na vypořádání SJM. Rozhodující je den podání žaloby. Pokud jde o to, zda byt Patří nebe nepatří do SJM, Rozhodující je, zda se koupil jen za výlučné prostředky manželky, nebe byly použitými (i když jen velmi malá část) i prostředky společné. POKUD se na koupi bytu použila, být malá část Spolecny prostředků, pak byt patří do SJM. Budete však musela prokazuje, že byly použitým i společné prostředky. POKUD nedisponujete listinami, tak alespoň svědky, výpisy z účtů, či jinými potvrzeními apod. POKUD byt není vypořádání, má se za to, že je stále v SJM, kde platí, že každý z manželů je vlastníkem celé věci. Bez souhlasu bývalé manželky nemůžete na svou nynější manželku Převést byt.

Odpověď je podle slovenského práva. Pokud máte zájem o opdověď podle práva českého, napište mi na advokat@akficek.cz.

Trápi vás "Společné jmění - vypořádání?" a chcete pomoci?

Podotázka

Dobrý den, poprosil bych o radu před 4,5 roku jsem kupoval byt na hypotéku, ale při zápisu do katastru byla uvedena jako spolumajitel i moje přítelkyně (nejsme manželé). Nechtěl jsem ji zapojovat do hypotéky, protože by mi tim klesla bonita nakolik její prijem byl minimální. Nakolik přítelkyně se mnou konci vztah tak potřebuji její podíl Převést na sobě. Víme se dohodnout jen to musi byt nějak pravne podchyceny. Ze vztahu se narodila dcerka, která má 2,5 rok. Uvažoval jsem, že ji vyplatit 1/2 o doposud zaplacené úhrady hypoteky nebe druha možnost, že přítelkyně převede svůj podíl na nasi dcerku a já budu dále platit hypotéku. Teď nevím co bude lepené a hlavně jednodušeji. Za Vasu odpoved předem pěkně dakujem. S pozdravem

Odpověď

Dobrý den, oba Vámi popsané možnosti jsou Přibližně Stejně pravých náročné. V první případě budete musela s Vaší přítelkyní uzavřít smlouvu o zrušení a vypořádání podílového spoluvlastnictví. Ve smlouva se uvede, že se podílového spoluvlastnictví zrušuje a výlučným vlastníkem se stáváte Vy, přičemž Vaší přítelkyni za její podíl vyplatíte částku představující polovinu dosud ZAPLACEN splátek. Následně tuto smlouvu spolu s návrhem na vklad do katastru nemovitostí zašlete příslušný okresního úřadu, katastrální odbor na vklad vlastnického práva do katastru. Po pravomoci kladné rozhodnutí okresního úřadu, katastrální odbor se stanete výlučným vlastníkem nemovitosti.

V druhém případě bude musela Vaše přítelkyně sepsat darovací smlouvu s Vaší nezletilé dcerou o tom, že její daruje svůj podíl ve výši 1/2 na předmětech nemovitosti (Vaše dcera bude zastoupení Vámi jako zákonným zástupcem). Tento právní úkon bude musela za nezletilé dceru schválit opatrovnický soud (soud podle místa bydliště Vaší dcery). Následně se tato darovací smlouva spolu s rozsudkem soudu o schválení právního úkonu a návrhem na vklad vlastnického práva do katastru nemovitostí zašle okresního úřadu, katastrální odbor. Po pravomoci kladné rozhodnutí okresního úřadu bude vedle Vás spoluvlastnických nemovitosti i Vaše dcera.

Výběr mezi těmito možnostmi závisí na tom, zda se chcete stát výlučným vlastníkem nemovitosti nebe spoluvlastníkem s Vaší dcerou. Stejně druhý případ Může být z důvodu schvalování právního úkonu soudem trochu více časově náročnější. V případě, že máte zájem o vypracování předmětných smluv, kontaktujte nás na emailové adrese uvedené na naší stránce.

Odpověď je podle slovenského práva. Pokud máte zájem o opdověď podle práva českého, napište mi na advokat@akficek.cz.
Podotázka

Dobrý den přeji. Není mi jasné, zda úvěr, které jsem podepsal pouze já, se po rozvodu vypořádají nebo ne? Mám vysoký dluh v bance. Úvěr jsem si bral Během manželství, ale bývalá manželka není spoludlužník, protože byla celou dobu trvání manželství nezaměstnaný, tedy Úvěry jsou pouze na mě - s mým podpisem. Chci však podat návrh na vypořádání SJM, protože nezvládají splácet splátky. Kromě nich platím i vysoké výživné. Chtěl bych aby se splátky rozdělili mezi nás oba. Myslíte že mám šanci uspěla? Děkuji, Petr.

Odpověď

Dobrý den, ve smyslu judikatury nepotřebuje manžel na půjčky či úvěr souhlas druhého manžela, protože těmito smlouvy se prostředky teprve nabývají. Teprve když byste za tyto Peníze Koupili nějakou věc, patřila by do SJM. Při vypořádání SJM se však přihlíží takové právě na Takové situace, kde jeden z manželů použil na pořízení společné věci výlučné prostředky. Při vypořádání Můžete požadovat, aby Vám bylo uhrazeno to co jste ze svého výlučného majetku vynaložili na společný majetek. V podstatě, POkud manželka takové užívala dané věci a Měla z nich prospěch, pak máte nárok na ZAPLACEN poměrně často, Nejčastěji poloviny. Záleží však na konkrétních okolnostech a podrobnostech případu.

Odpověď je podle slovenského práva. Pokud máte zájem o opdověď podle práva českého, napište mi na advokat@akficek.cz.
Podotázka

Dobrý den, prosím odpoví mi na otázku-dcera a Zeť jsou vlastníka domu, splácejí hypotéku, je podán návrh na rozvod, moje otázka -Dá se zeti část domu přepsat na dceru ještě před rozvodem, Zeť se chce vzdát své části ve prospěch mé dcery , dcera chce Mít pojistku, že svůj názor po rozvodu nezmění, Zeť už v domě nebydlí, Důvod rozvodu je nevěra ze zeti strany, předem velmi pěkně dakujem za odpoved

Odpověď

Dobrý den,

POkud je dům v jejich společné společné jméno, pak nebude moci Zeť Převést na Vaši dceru svou "polovinu". Jde o to, že v SJM jsou jako kdyby oba manželé plnohodnotnými vlastníků celé nemovitosti a ne konkrétního podílu. Z toho vyplývá, že Nemůže na Vaši dceru Převést něco, co jí už patří. POKUD by však byl dům v jejich podílovém spoluvlastnictví, pak by samozřejmě mohl na ni Převést svůj podíl. To, zda Nemovitost patří, nebe nepatří do jejich SJM závisí na tom, kdy ji nabyl. POKUD ji nabyl za trvání manželství, pak bude patřit do SJM. Po pravomoci rozvodu si MOHOU SJM vypořádat.

Odpověď je podle slovenského práva. Pokud máte zájem o opdověď podle práva českého, napište mi na advokat@akficek.cz.
Podotázka

Dobrý den přeji. Chtěl bych se poradit ohledem spravy s majetkem pořízení Během 12 ročního bydlení s mou manželkou. Moje manzelka ma podvádí s jiným, tak jsem jí oznámil, že je konec. Mame spolu 2 chlapců a rodinny dům, který byl oceněn na £ 150.000 a je potřeba splatit hypotéku nějakých 40.000 tisíc liber. Ona si chce nechat dům přitom nema staly prijem. Já jsem jí akceptoval 40.000 ked ma vyplati, tak jí ho nechám. Do toho domu jsem vrazil nemalé Peníze na rekonstrukci dohromady asi 85tisic liber. Co kdyby to šlo na sud, jak se to rozděluje tady v Anglii, když si ho chce nechat ona? dakujem

02.01.2021
Odpověď

Dobrý den,

protože jde o majetek nacházející se v Anglii, budou se na vypořádání uplatňovat anglické zákony, jejichž obsah mi není znám, protože se naše advokátní kancelář orientuje Zejména na slovenské právo. Bude možná lepší, když se s touto otázkou kontaktováním anglického advokáta, který zná tamní předpisy a dokáže Vám odpovědět.

Odpověď je podle slovenského práva. Pokud máte zájem o opdověď podle práva českého, napište mi na advokat@akficek.cz.

Trápi vás "Společné jmění - vypořádání?" a chcete pomoci?

Podotázka

Moje dcera je rok rozvedená, s manželem si Koupili třípokojový byt na vesnici. Vzali si z banky úvěr na tento byt. Dcera se po rozvodu Přestěhovala do České republiky a protože neplatí část nájemného ani část půjčky, její bývalý manžel chce, aby se vzdala poloviny bytu ve prospěch jejich dítěte, s čím ona souhlasí, ale nevědí jakou právní formou se toto Může provést v případě, že ona Nemůže příjmu na Slovensko. Děkuji.

11.01.2021
Odpověď

Dobrý den. Z Vašimi dotazy usuzuji, že předmětný byt má Vaše dcera s Jejím bývalým manželem ve společné jmeno manželů (dále jen BSM). V takovém případě MOHOU uzavřít dohodu o vyporaidaní BSM ve prospěch třetí osoby - jejich společného dítěte. Podpisy na smlouvy o vypořádání BSM musí být úředně ověřena. Navíc v případě smluv uzavřených ve prospěch třetí osoby je nutné, aby třetí osoba (v tomto případě dítě) projevila s dotčených smlouvou souhlas. Přitom POkud dítě ještě není plnoleté, tak tento právní úkon bude musela schválit soud.

Odpověď je podle slovenského práva. Pokud máte zájem o opdověď podle práva českého, napište mi na advokat@akficek.cz.
Podotázka

Odkupuje jsem pozemek, včetně zástavby starými domy, na zástavbu bylo vydané bourací povolení, jeden z těchto domů je ve spoluvlastnictví s romskými spoluobčanům v podílu 1/2. Na pozemku planujem bytovou výstavbu, po dořešení majetkoprávních vztahů k domu, který je ve spoluvlastnictví. Víte poradit legálnímu Způsob jak zákonné postupovat tak, aby se dotyčný občan vystěhovat a mohla realizovat výstavba. Ake moznosti připadají v úvahu? dakujem

14.01.2021
Odpověď

Dobrý den, Nejrychlejší a Nejjednodušší způsobem vypořádání podílového spoluvlastnictví je vypořádání dohodou. Tento Způsob zrušení a vypořádání podílového spoluvlastnictví však přichází v úvahu pouze tehdy, POkud se Víte dohodnout na výši úplaty za jeho spoluvlastnických podílů. POKUD se Vám s ním podaří dohodnout, tak prim v dohodě o zrušení a vypořádání podílového spoluvlastnictví je uvedeno, že se v určité lhůtě (většinou 30-60 dní) musí podílového spoluvlastník vyklidit Nemovitost. Na základě TÉTO dohody se provede změna zápisu v katastru nemovitostí tak, že se výlučným vlastníkem předmětu nemovitosti stanete Vy. V případě, že se Vám s ním podaří dohodnout Můžete nás kontaktovat Ohlédneme sepsány dohoda, která bude mít všechny zákonné náležitosti, aby okresní úřady na základě ní provedl změnu v katastru nemovitosti. POKUD se Vám s ním nepodaří dohodnout, budete musela podat k soudu žalobu o zrušení a vypořádání podílového spoluvlastnictví. Takové soudní řízení však patří mezi ty najzdĺhavejšie az finanční stránky mezi nejnáročnější.

Odpověď je podle slovenského práva. Pokud máte zájem o opdověď podle práva českého, napište mi na advokat@akficek.cz.
Podotázka

Dobrý den, Během manželství bývalý manžel uzavřel úvěrovou smlouvu, kde je uveden jako dlužníků (sám) avšak přitom mě přesvědčil, abych podepsané ručení Závazek, tj Figura vedle Úvěrové smlouvy, jako ručitel. V současnosti se Rozvadov a mě oslovil advokát věřiteli, že mám úvěr splatit, protože bývalý manžel úvěr přestat platit. Peníze z úvěru byly použitím ještě Během manželství do společného majetku. Zároveň, jsem přesvědčen, že Peníze čerpal i po rozvodu, protože šlo o kontokorentní úvěr. Tento úvěr bývalý manžel v žalobě o vypořádání bsm nevzpomněl na soudu, ani není zahrnut v návrhu na vypořádání. Jak mám postupovat?

21.01.2021
Odpověď

Dobrý den,


POkud jste převzali Rukojemské Závazek za dluh Vašeho manžela jste povinna ho uhradit, ale jen v tom případě, že věřitel dlužníků (Vašeho manžela) předtím, než Vás vyzval, písemně požadovat, aby mu dluh splnil. (§ 548 odst. 1 OZ).


Jelikož se půjčka použila na společný majetek, patří do BSM a Měla by být zohledněna při vypořádání. Doporučuji Vám úvěr vyplatit (POkud věřitel splnil svou povinnost písemně vyzvat dlužníků), protože POkud se této povinnosti vyhnete, vzrostla Vám náklady (úroky z prodlení, případně dopoledne náklady soudního řízení a náklady exekuce).


Stejně doporučuji navrhnout soudu, aby do masy BSM tento dluh zahrnul, jako společné pasivum.

Odpověď je podle slovenského práva. Pokud máte zájem o opdověď podle práva českého, napište mi na advokat@akficek.cz.
Podotázka

Dobry den. Koupila jsem Nemovitost a mám tam jednu starší paní, která má podíl 2/28. Já ji kontaktovala už víc krat, že ji chci vyplatit, ale ona nepřišla na dohodnuto setkání. Jak bych tuto situaci věděla Resia? Předem děkuji za odpoved.

17.01.2021
Odpověď

Dobrý den. Vypořádat podílového spoluvlastnictví k nemovitosti je možné dohodou a POkud k dohodě nedojde, používat pro soudu. Je možné oslovit mediátora, který ziniciuje mediační setkání. Jde o mimosoudní řešení sporu. POKUD by se druhá podílového spolumajitelka dostavila na mediačního setkání a Měla by zájem resi celou věc mimosoudní je možné i prostřednictvím mediace uzavřít dohodu o vypořádání podílového spoluvlastnictví, která bude způsobilá k zápisu do katastru nemovitostí. POKUD se však na mediaci nedostaví je třeba se obrátit s návrhem na vypořádání podílového spoluvlastnictví k soudu. Mediace je vhodná v případě, že Víte s protistranou dohodnout. Mediátor není advokát, proto se na jeho rady nespoléhejte. Je to spíš o dohodě. Předtím Vám ale doporučuji kontaktovat druhého podílového spoluvlastníka písemně s Vaším návrhem na vypořádání podílového spoluvlastnictví.

Odpověď je podle slovenského práva. Pokud máte zájem o opdověď podle práva českého, napište mi na advokat@akficek.cz.

Trápi vás "Společné jmění - vypořádání?" a chcete pomoci?

Podotázka

Dobrý den, můj ex manžel v r. 2016 prodal svou firmu, kterou založil před 20 lety ještě Během našeho manželství a za along Peníze. Mám nárok na podíl z prodejní ceny? POKUD ano, jak mám postupovat? Nyní chce uzavřít nové manželství a, protože máme společnou chalupu, kde jsme v LV oba jako BVM, muzea disponovat se svou polovinou bez mého souhlasu? Děkuji.

27.03.2021
Odpověď

Dobrý den,

k použití majetku Patricio do SJM musí mít manžel (podnikatel) souhlas druhého manžela. Podle § 143 občanského zákoníku Společné jmeno manželů je vše, co Může být předmětem vlastnictví a co nabyl některých z manželů za trvání manželství, s výjimkou věcí získaných Dědictví nebe darem, jakož i věcí, které podle své povahy Slouží osobní potřebě nebe výkonu povolání jen jednoho z manželů, a věcí vydaných v rámci předpisů o restituci majetku jednomu z manželů, který Měl vydanou věc ve vlastnictví před uzavřením manželství nebo jemuž byla věc vydána jako právnímu nástupci původnímu vlastníka.

Podle judikatury soudu, je podnik předmětem SJM, pouze POkud byly podnikateli oba manželé. POKUD podnikatelskou činnost v souvislosti s tímto podnikem vykonával jen jeden z manželů, jde o jeho majetek. Vy však Můžete ve smyslu § 150 OZ při vypořádání SJM požadovat, aby Vám manžel nahradil to, co se ze společného majetku bylo vynaloženo na jeho majetek, tedy i podnik.

Odpověď je podle slovenského práva. Pokud máte zájem o opdověď podle práva českého, napište mi na advokat@akficek.cz.
Podotázka

Dobrý den, mám otazocka co se tyče majetku mého rodinného známého. Potřebuji v podstatě jen poradit. Můj známý se nedávno rozvedli s bývalou ženou, která ho podváděla mají dvě děti a společný dům. Bývalá žena se Přestěhovala is dětmi do podnájmu. Hypotéky byla společná ještě předtím na byt pak to financovalo na ten dům. Nyní si jeho ex chce Vzít hypotéku jen na sobě. Její bývalý ex manžel má jít s ní do banky. A moje otázka zní tak, že teď, když chce ona přepsat celou hypotéku na sobě a za dům ještě nejsou vyrovnaní, umí ho ona s tímto způsobem nějak z toho vyšachovat a vyhnout se tomu rozdělení majetku tak, aby mu nemusela nic platit? Děkuji za odpověď.

08.04.2021
Odpověď

Dobrý den, v první řadě je třeba uvést, že dohodu o vypořádání SJM je možné uzavřít pouze ve lhůtě 3 let od právní moci rozvodu manželství. V případě, že by nedošlo k uzavření dohody a ani podání žaloby k soudu, uplatnila by se zákonná domněnka. Při nemovitostech pak platí, že je v podílovém spoluvlastnictví bývalých manželů, přičemž výška jejich podíl je 1/2. POKUD se vypořádává společná hypotéka z manželství vychází se z toho, že ten z manželů, který se stane výhradním dlužníkem z hypotéky má nárok na náhradu ve výši 1/2 zůstatku hypotéky (tzv. Vyrovnávací podíl). Předpokládám, že bývalá manželka Vašeho známého bude požadovat od něj tuto náhradu (jinak nevím proč by se chtěla dobrovolně stát výlučným dlužníkem). Je možné, že následné bude chtít do Svého vlastnictví i předmětný rodinný dům. Na to, aby se předešlé problémům a neshodují, doporučuji jim vypořádat SJM po rozvodu komplexy (tj nejen úvěr, ale i Nemovitost).

Odpověď je podle slovenského práva. Pokud máte zájem o opdověď podle práva českého, napište mi na advokat@akficek.cz.
Podotázka

Dobrý den, potřebovala bych radu dá se Během manželství rozdělit SJM POkud nechci rozvod. Např. Že si rozdělí dluhy dohodou? Mame společný byt hypotéku a dva úvěry. POKUD se dohodnou s manželem, že byt se napíše na mě samozřejmě i hypotéka a úvěr něj dalo by se to tak úděl? POKUD je tam vážných důvodů, že manžel mě problémy s gemblerstvom Za odpověď předem děkuji.

15.06.2021
Odpověď

Dobrý den,

podle § 148 odst. 2 občanského zákoníku Ze závažných důvodů, Zejména POkud by další trvání bezpodílového spoluvlastnictví odporovalo dobrým mravům, muzea soud na návrh některé z manželů toto spoluvlastnictví zrušit i za trvání manželství.

Právě gamblerství je podle mého názoru považovat za jednání manžela, které odporuje dobrým mravům, protože ohrožuje Váš společný majetek. Bylo by vhodné podat návrh na zrušení SJM Během manželství. V návrhu však budete musela náležitě odůvodnil, proč se domáhají zrušení SJM. Dohodou to v našem právním systému není možné. Ne Během existence manželství.

Odpověď je podle slovenského práva. Pokud máte zájem o opdověď podle práva českého, napište mi na advokat@akficek.cz.
Podotázka

Dobrý den, žijeme s druhém v domě, kde on je výlučným vlastníkem. Na domě vázne Tíha hypotečního úvěru. Dům jsme zrekonstruovali za mé Peníze, nábytek v něm je Stejně můj. Jak by bylo možné ošetřit smlouvu tyto vztahy vzhledem k tomu, že druh má z předchozího manželství dvě děti, my mame dvě děti along a žijeme ve společné domácnosti. Oba mame zájem, abychom to mele všechno vypořádání i na papír. Děkuji za odpověď.


04.07.2021
Odpověď

Dobrý den, na Vaši otázku odpovídá následovně:



Je správné, že uvedenou věc chcete resi i písemně. Doporučujeme sepsání darovací smlouvy.



Doporučujeme Současně podivné podmínky hypotečního úvěru. . Občanský zákoník nestanoví zákaz převodu zatížení do nemovitosti. Přesto ale Můžete Mít ve smlouvě o Zřízení zástavního práva s věřitelem dohodnuto, že v případě převodu je nutný souhlas věřitele av případě porušení tohoto závazku vás Může Veritas sankcionovat / např. zesplatnění úvěru /.



Jelikož na nemovitosti vázne zástavního právo ve prospěch banky, doporučujeme Současně vyžadují souhlas banky na převod části nemovitosti.



Movitých věci: Doporučujeme písemný projev uznání vlastnictví.



Ve věci se můžete obrátit i na naši advokátní kancelář, e-mail: advokat@ficek.sk .


Odpověď je podle slovenského práva. Pokud máte zájem o opdověď podle práva českého, napište mi na advokat@akficek.cz.

Trápi vás "Společné jmění - vypořádání?" a chcete pomoci?

Podotázka

Dobrý den, rok před svatbou koupil manžel byt na hypotéku, já jsem koupila veškeré vybavení do bytu. Doklady o koupi mám jen z elektroniky. Chci se poradit v případě rozvodu, budu mít na něco nárok? Je možné napsat, že všechno zařízení je moje nebo mě z něj vyplatí, podepsat a dát ověřit notáři nebo jaké by bylo nejlepší řešení. Děkuji pěkně.

26.10.2023
Odpověď

Dobrý den. Nejdůležitější skutečností je to, že byt a zařízení byly kupované ještě před uzavřením manželství, a proto nejde o společný majetek patřící do společného jmění manželů. V zásadě tedy platí, že byt patří jen Vašemu manželovi a zařízení zase jen Vám. Z tohoto pohledu tedy nejde o předměty, které by měly být po rozvodu vyporiadavané.

Pro úplnost si však dovoluji uvést jednu poznámku, a sice k úvěru, který si bral Váš manžel před svatbou az něhož financoval koupi bytu. Tento úvěr (pokud úvěrová smlouva nestanoví něco jiného), by měl patřit jen jemu. Přitom pokud jste tento úvěr spláceli společně během manželství, a to ze společných prostředků, jsem toho názoru, že byste po případném rozvodu mohli od manžela žádat vyplatit polovinu toho, co jste dali ze společných prostředků na tento úvěr.

Odpověď je podle slovenského práva. Pokud máte zájem o opdověď podle práva českého, napište mi na advokat@akficek.cz.
Podotázka

Dobrý den, jdeme se s manželem rozvádět. Mohu vystavit něco jako čestné prohlášení o tom, že se vzdávám všech nemovitostí a pozemků, které nabyl (dědil po otci) během trvání manželství ve prospěch děti? Děkuji.

17.01.2021
Odpověď

Dobrý den, majetku, který manžel zdědil po otci, se nemusíte nijak vzdávat, protože takto nabytý majetek (i když nabytý během manželství) nepatří do společného jmění manželů. Na takový majetek se tedy nebude přihlížet ani v případě, že byste se nedohodli na vypořádání SJM a došlo by na vypořádání SJM soudní cestou. Stejné platí io majetku, který jeden z vás nabyl během manželství darováním.

Odpověď je podle slovenského práva. Pokud máte zájem o opdověď podle práva českého, napište mi na advokat@akficek.cz.
Podotázka

Dobrý den, mám prosbu ohledně SJM. Potřeboval bych poradit jak do SJM dostat majetek nabytý před uzavřením manželství. Vlastním auto a byt a byl bych rad, kdyby se po sňatku stala mou dědičkou manželka a její dcera.
Prosím o krátkou radu jak postupovat, například sepíšeme nějakou smlouvu mezi námi už jako manžely, nebo notářský zápis?
PS: předpokládám, že to, že jsme občané ČR a majetek mám (mame) v ČR situaci nekomplikuje, alespoň doufám.
Děkuji. Robert

18.11.2021
Odpověď

Dobrý den, na Vaši otázku zasíláme následující odpověď:
1. / Pokud jste vlastníkem nemovitosti v ČR, jakož i auta, sepsání notářského zápisu o rozšíření SJM přichází v úvahu pouze po uzavření manželství / z otázky usuzujeme, že nejste manželé /. Pokud byste i sepsali notářský zápis o rozšíření SJM, nemovitosti, které jste získali před uzavřením manželství jsou ve Vašem výlučném vlastnictví a nemůžete tyto pojmout do SJM a to z důvodu, že notářský zápis se sepisuje s právními účinky pouze do budoucna a nikoli zpětně .
Řešením pro Vás, aby i manželka byla vlastníkem nemovitosti, je sepsání darovací smlouvy na dohodnutý podíl podle právních předpisů ČR. Uvedené se týká i auta - sepsání darovací smlouvy a následný přepis na dopravním inspektorátu.

2. / V otázce uvádíte, že chcete, aby dědicům nemovitosti a auta se stala Vaše manželka, resp. budoucí manželka a její dcera. Dcera Vaší manželky není však Vašim zákonným dědicem.
Proto v úvahu na řešení přichází sepsání závěti ve prospěch manželky resp. budoucí manželky a její dcery.
Z otázky usuzujeme, že Vy sám nemáte potomky, neboť v tomto případě platí i ust § 479 Obč. zákoníku a sice, že v případě sepsání závěti se nezletilým potomkům musí dostat aspoň tolik kolik činí jejich zákonný dědický podíl a zletilým potomkům jedna polovina jejich zákonného dědického podílu. Pokud by závěť uvedenému odporoval, byl by v tetjo části neplatný.

závěr:

Nejjednodušším řešením a finančně nejméně nákladným je sepsání závěti. Navíc závěť můžete kdykoliv změnit. Závěť doporučujeme sepsat u notáře. Život může přinést různé situace, av případě sepsání darovacích smluv je obtížné domáhat se vrácení daru.

Odpověď je podle slovenského práva. Pokud máte zájem o opdověď podle práva českého, napište mi na advokat@akficek.cz.
Odpovídá
JUDr. Milan Ficek

advokát


Online poradna

Máte problém, se kterým chcete pomoci?

Položit otázku

Konzultace

Najděte nejlepší řešení pro Vaši situaci s profesionální právní konzultací.

Chci konzultovat

Právní zastoupení

Důvěřujte mé zkušenosti a nechte mě pomoci s Vaší právní situací.

Potřebuji zastoupit

Kontrola dokumentů

Chcete se ujistit, že Vaše dokumenty jsou v pořádku? Spolehněte se na moji právní expertízu a získejte jistotu v platnosti Vašich dokumentů.

Chci kontrolu
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. 
Další informace